E-Ticaret Türleri Nelerdir?
E-Ticaret geleneksel alışverişin çağımıza uygun bir şekilde, online sistemler üzerinden yapılmasıdır. Ürün ve hizmetlerin reklamları, satışları ve satışa karşılık ödemeleri kredi kartları ve banka kartları aracılığıyla e-ticaret yöntemiyle yapılır.
İki ana başlık altında e-ticaret türleri mevcuttur. Bunlar, satılan ürüne göre e-ticaret türleri ve taraflarına göre e-ticaret türleridir.
Satılan Ürüne Göre E-Ticaret Türleri
Doğrudan e-ticaret, fiziksel olmayan ürün ve hizmetleri kapsamaktadır. Buna örnek olarak bilgisayar programları, eğlence, oyun ve müzik programları, online danışmanlık hizmetleri verilebilir.
Dolaylı e-ticaret, doğrudan e-ticaretten farklı olarak fiziksel ürün ve hizmetleri içermektedir. Bir ürünün online ödeme yollarıyla sipariş verilmesi ile başlayarak bu ürünün paketlenmesi, taşınması kuryeye verilmesi gibi aşamalar sonucu müşteriye ulaştırılmasıyla son bulmaktadır.
Taraflarına Göre E-Ticaret Türleri
B2B: İşletmeden işletmeye yapılan e-ticareti konu edinmektedir. Toptan satış yapan bir işletmenin mağazalara ürün satışı yapması bir B2B e-ticareti olarak örnek gösterilebilir.
B2C: Bu e-ticaret türünde işletme ürün veya hizmetlerini doğrudan tüketiciye satmaktadır. Müşteri web siteleri aracılığıyla ürünleri satın alır. Hepsiburada.com gibi siteler buna örnek gösterilebilir.
C2C: Bu tür e-ticaret tüketiciler arasında gerçekleşir. Aldığımız ve kullanmış olduğumuz veya memnun kalmadığımız için hiç kullanmadığımız ürünü bir başkasına satarak C2C e-ticaret türünü gerçekleştirmiş oluruz. Dolap uygulaması bu alışveriş türün örneklerindendir.
C2B: Tüketiciden işletmeye doğru yapılan bir e-ticaret türüdür. B2C ile ters mantık olan e-ticarettir. Bu tür e-ticaretlere örnek olarak bir web site için ürün fotoğrafı çeken fotoğrafçı örnek gösterilebilir.
B2G: İşletmeden devlete yapılan ticarettir. İşletmelerin devletle yaptığı tüm elektronik işlemleri kapsar. Örnek olarak vergi beyannamelerinin dosyalanması için işletmeden dosyaların tedarik edilmesi verilebilir.
C2G: B2G e-ticaretinin tam tersi şeklinde işlemektedir. Bu türde kamu kuruluşlarına değer sunan tüketicilerdir. Buna örnek olarak bir çevrimiçi sağlık hizmeti için randevu planlama işlemi verilebilir.
M2M: Bu e-ticaret yönteminin gelecekte hayatımıza dahil olması beklenmektedir. Makineler arası ticaret anlamına gelen bu alışveriş türündeki örnek, bir fabrikada üretim yapan herhangi bir makinenin hammaddesinin bitmesi üzerine kendi kendine online olarak hammadde siparişi vermesi olabilmektedir.
E-ticaretin hayatımıza dahil olması birçok alanda işlerimizi kolaylaştırmıştır.
E-Ticaret Kullanmanın Firma Tarafından Avantajları
-Her firma 7/24 ulaşılabilir online şubesinin olmasıyla müşterilere süre kısıtlaması olmadan satış yapmaktan faydalanmaktadır.
-Stok miktarlarına elektronik veriler sayesinde saniyeler içinde ulaşılabilmektedir.
-Gelişmiş teknoloji kullanımı sayesinde firmaların bilinirliği artmaktadır.
-Firmalar ürünlerini satabilecek düşük maliyetli ve her an ulaşılabilir mağazaya sahip olmaktadırlar.
-Ulaşılabilirliği daha kolaydır.
E-Ticaret Kullanmanın Müşteri Tarafından Avantajları
-Müşteriler daha fazla ürün seçeneği arasından seçim yapabilmektedir.
-Hızlı bir şekilde alışveriş yapılabilir.
-E-ticaret sayesinde alışveriş için evden çıkmaya gerek kalmaz.
-Ürün hakkında, müşteri yorumları sayesinde daha detaylı bilgiye sahip olunabilir.
-Online şubeler 7/24 alışveriş yapma imkanı sunmaktadır.
-Tercih ettiğiniz e-ticaret paketi dahilinde yaptığınız marketing ile karınızı ve satışlarınızı arttırabilirisiniz.