Dropshipping (Stoksuz Satış) Avantajları ve Dezavantajları Nedir ?
Gelişen teknoloji ile birlikte lügatımıza yeni yeni giren dropshipping çalışma modeline henüz alışabilmiş değiliz. İlk olarak Amerika ve Çin’de ortaya çıkan ve dropshipping amazon eğitim setleri ile tanımaya başladığımız bu iş modeli, maalesef ki ülkemizde tam anlamıyla bilinmiyor. Dropshipping Türkiye gibi ülkelerde henüz insanlara doğru ve detaylı anlatılmadığı için insanların aklında bir çeşit internet dolandırıcılığı olarak yer etmiş durumdadır. Dropshipping nedir diye sorulsa çoğu insan bilmez, anlatılsa inanmayan da bir o kadar insan çıkar. Oysa dropshipping nasıl yapılır , avantajları ve dezavantajları nedir bunları tam manasıyla bilen ve hakim olan insanlar, bu yöntemle aylık asgari ücretin çok üzerinde gelirler kazanabilmektedir.
Dropshipping Nedir ve Nasıl Yapılır?
Türkçe karşılığı “stoksuz satış” olarak bilinir. Aslında bu iş modeli bir evden çalışma modelidir. Belirli bir patrona ya da bir ofise ihtiyaç duymadan, tamamen insanın kendi çabasıyla yürütebileceği oldukça basit ve kazançlı bir yöntemdir. Stoksuz satışın genel mantığı alıcılar ve satıcılar arasında bir köprü oluşturmaktır. Ürüne dahi ihtiyaç duymadan, hatta ürünleri dahi görmeden kazanç sağlamak olarak tanımlanabilir. Örneğin; bir çantaya ihtiyaç duyan kişi, internet üzerinden bilindik e-ticaret sitelerine girer. Bu sitelerde beğendiği çantayı sipariş verir ve istediği ürüne ulaşır. İşin tüketici kısmı bundan ibarettir. Ancak arka planda işler böyle yürümez. E-İhracat yapan kişinin elinde bahsi geçen çanta aslında yoktur. Kaldı ki bu işle uğraşan insanların çoğu o çantayı hiç görmemiştir bile. Ancak pazarlamasını yapar, hatta para bile kazanır. Stoksuz satış yapan kişi aslında elinde olmayan ürünü ilan olarak oluşturur. Sipariş geldikçe ürünün tedarikçisinden sipariş bilgilerine göre bir başka sipariş oluşturur. Kendi adı hiç geçmeden, alıcı ve satıcı arasında bir köprü kurmuş olur. Bu işin kârı ise aslında ucuz maliyetli bir ürünün üzerine kâr marjı ekleyen stoksuz satıcı, bu yöntemle para kazanır. Yani aslında fiyatı 50 TL olan bir çantayı kendi e-ticaret dükkanında 60 TL olarak ilana koyar. Bilgileri 50 TL olan ilanla birebir doldurur. Sipariş aldıkça da kendisi gelen siparişe göre tedarikçi olarak belirlediği yerden bir başka sipariş oluşturur. Genel olarak dropshipping bu mantıkta yapılır. Maalesef ki ülkemizde bu işi rant sağlamak amacıyla eğitim seti adı altında satan ve yapılması zor, kimsenin yapamayacağı bir iş gibi gösteren fırsatçılar var. İşin mantığı aynen budur ve çok kolaydır. Bir e-ticaret sitesinde dükkan oluşturup, tedarikçi belirleyip hemen başlanabilecek bir iş modeli için saatler süren eğitim setlerine hiç gerek yoktur.
Dropshipping Avantajları Nelerdir?
Her işte olduğu gibi stoksuz satışın da kendine has avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır. Dropshipping iş modelinde en belirgin avantaj bir sermayeye ihtiyaç duymamaktır. 1 TL dahi olmadan stoksuz satış yapılabilir. Yeter ki bir internet bağlantısı olsun. Bunun dışında bir dükkana veya depoya sahip olunmadığı için kira veya ağır vergi yükü ya da fatura ödeme gibi bir masraf çıkmaz. Stok kontrolü yapan veya doğrudan müşteri ile yüz yüze gelecek çalışan ihtiyacı da tamamen ortadan kalkar. Ekstra olarak tek bir tedarikçiye bağlı kalma zorunluluğu da yoktur. Mal alımı gerçekleşmediği için tedarikçilere henüz satılıp satılmayacağı bile belli olmayan bir ürün için para ödemesi yapmak gibi bir zorunluluk da ortadan kalkar. Sanal bir dükkan sayesinde işleri bir iki tık yaparak kolaylıkla halledebilme imkanı sunar. Bu bağlamda dropshipping bir dükkan açıp, masrafa girmekten çok daha avantajlı konumdadır.
Dropshipping Dezavantajları Nelerdir?
Öncelikle stoksuz satışın en büyük dezavantajı kargo takibi ve müşteri memnuniyetidir. Tedarikçi firmalar ile bağlantının her zaman güçlü olması temel şarttır. Satışı yapılan ürünün çalışma prensibi, garanti kapsamı veya iadesi gibi durumlarda biraz sorun yaşanabilir. Satıştaki ürünün bilgilerini kesinlikle eksiksiz öğrenmek gerekir. Olası bir müşteri ile iletişimde sorulan sorulara doğru ve etkili cevap vermek oldukça önemlidir. Bir diğer sorun oluşturabilecek konu ise kargo takibidir. Müşterilerin kargolarının her güncellemesi titizlikle takip edilmelidir. Kargonun nerede olduğu, kaç güne müşterinin eline ulaşacağı gibi konular, müşteri memnuniyeti açısından oldukça önemlidir. Bunlara dikkat edilmediği takdirde müşteri memnuniyetsizliği ortaya çıkar ve satışlar da ciddi düşükler yaşanır. Yani ürünü sattım ve gerisi beni ilgilendirmez yaklaşımı oldukça yanlıştır. Dropshipping sektöründe rekabet ve müşteri memnuniyeti iki temel şarttır. Bir diğer dezavantaj ise kâr marjlarının dönem dönem düşmesidir. Eğer çok seçenek barındıran bir ürünün pazarlaması söz konusu ise satış yapmak adına kâr marjları düşer. Yüksek kâr marjında diretmek rekabetten uzaklaştırır. Hal böyle olunca satışlar sıfırlanır. Bir başka dezavantaj ise tedarikçinin elinde bulunan ürün stoğunun takibidir. Tedarikçi, birden fazla stoksuz satış yapan kişiler ile çalışıyor olabilir. Bu kapsamda stok kontrolü belirli aralıklarla yapılmalıdır. Stokta olmayan bir ürünü satmaya çalışmak imaj zedeler. Dropshipping yapan kişilerin mutlaka dikkat etmesi gereken bir diğer husustur. Son olarak bir başka dezavantaj sayılabilecek durum ise bağlı olunan e-ticaret sitesinin kestiği komisyonlardır. Bu komisyonlar stoksuz satış yapan kişilerden kesilir. Genellikle çok yüksek meblağlar olmaz. %10 ile %15 arasında değişiklik gösterir. Bu komisyon her satıştan aynı oranla kesilir ve siteye bir nevi kira ödemesi olarak görülebilir. Bunlar kâr marjında bakılınca çok da yıpratmayan veya yapılan işi kazançsız bir işe dönüştürmeyen komisyon ücretleridir. Yani her kesim kolaylıkla ödeyebilir. Bağlı olunan e-ticaret sitesi durduk yere hiçbir kullanıcıdan üyelik ücreti, dükkan ücreti gibi ücretler kesmez. Drooshipping işi ile uğraşan herkes bunu bilir. Satış yaptıkça kârdan küçük miktarlar olarak bu komisyon gideri karşılanır. Yurt dışı kaynaklı çalışan kişiler için ise bu masrafa bir de bankaların ve uluslararası ödeme araçlarını kestiği ücret eklenebilir. Yani bankaların ülkeler arası para transfer komisyonu olarak da bilinir. Ancak döviz olarak kazanç sağlayan kişiler için %2 ile %4 arasında çok yüksek olmayan komisyonlar kesilir. Bu yüzdelik dilim tamamen işlem yaptığınız uluslararası ödeme aracına göre değişiklik gösterir.